blog o podróżowaniu

Broumovské Stěny - czeskie Góry Stołowe (część południowa)

Zawitaliśmy w Góry Stołowe. Tym razem na tapetę bierzemy ich czeski odpowiednik. Koruna, Kamenná brána, Velkou Kupou, Soví hrádek... to tylko niektóre z formacji skalnych, jakie tego dnia przyjdzie nam podziwiać. I nie ma to-tam-to! Góry Stołowe są super!

Broumowskie Ściany

Broumovské Stěny (po naszemu Broumowskie Ściany) to fragment Gór Stołowych leżący na terenie Czech. Niestety muszę przyznać, że znacznie bardziej przypadły mi do gustu, niż ich polski odpowiednik. Nie wiem, czy to kwestia poczucia bycia za granicą ("cudze chwalicie..."), czy też może faktycznie ciekawsze widoki i lepiej poprowadzone szlaki. Faktem jest, że czeskie Góry Stołowe oferują naprawdę MEGA atrakcyjny spacer wśród skalnych labiryntów, takie Adršpach i Błędne Skały w pigułce. I na dodatek za free! :)

Broumowskie Ściany - szlaki turystyczne

Rejon Gór Stołowych usłany jest ogromną ilością niesamowicie malowniczych piaskowych skał, tworzących razem bajkowe pejzaże. Na wycieczkę ruszamy spod schroniska w miejscowości Pasterka, która stanowi świetną bazę wypadową do zwiedzania najbardziej atrakcyjnych rejonów Gór Stołowych. Tam też można zostawić samochód, a po powrocie posilić się w schroniskowej stołówce. Idziemy wzdłuż ulicy, aby po chwili skręcić w prawo i niebieskim szlakiem wejść w las, udając się w stronę granicy z Czechami. Dochodzimy do rozwidlenia szlaków Machovský Kříž, gdzie jeszcze niedawno, przed wejściem do strefy Schengen, funkcjonowało turystyczne przejście graniczne. Spacer kontynuujemy czerwonym szlakiem, dochodząc aż do rozwidlenia Panuv Kříž. Tam w planach było wejście żółtym szlakiem na Božanovský Špičák, jednak prawdopodobnie przegapiliśmy skręt i znaleźliśmy się od razu na zielonym szlaku prowadzącym w wyższe partie Broumowskich Ścian. Do tej pory zachodzę w głowę, jakim to cudem pominęliśmy ten etap, choć podejrzewam, że to wina grzybobrania, które urządziliśmy sobie po drodze. Takiego zatrzęsienia prawdziwków na oczy nie widziałam! :)

broumowskie ściany szlaki

góry stołowe szlaki

czeskie szlaki turystyczne Kontynuując wędrówkę, z zielonego szlaku odbijamy na żółty. Tutaj zaczyna się naprawdę ciekawie. Idziemy wzdłuż najwyższych i najbardziej atrakcyjnych wzniesień Broumowskich Ścian, mijając po drodze takie cuda jak: Koruna, Kamenná brána, Velkou Kupou (wbrew pozorom to nie jest Wielka Kupa, acz Kopa), dochodząc aż do rozwidlenia Nad Slavným. Tam odbijamy w prawo na czerwony szlak, który po krótkim marszu doprowadza nas do niezwykle popularnych Kamiennych Grzybów (Kamenné hřiby). Przyznaj, że nawet nazwy mają tu wypasione! :)

Kamienna Brama

punkty widokowe Gór Stołowych
Kamienne Grzybyszlaki turystyczne Broumowskie Ściany
Gdyby pójść dalej czerwonym szlakiem, znaleźlibyśmy się w północnej części Broumowskich Ścian. My jednak mieliśmy już ponad 10 kilometrów w nogach, a musieliśmy jeszcze wrócić z powrotem do Pasterki, do auta. Tym samym spod Kamiennych Grzybów cofamy się do rozwidlenia Nad Slavným i czerwonym szlakiem ruszamy w kierunku Polski. Szlak ten prowadzi do Machowskiego Krzyża, skąd do schroniska już rzut beretem.

Zanim jednak wrócisz do Pasterki, polecam przy Pánův kříž odbić w prawo i żółtym szlakiem obejść park narodowy, zwany Polické stěny. Nie zajmie Ci to wiele czasu, a widoki i atrakcje na szlaku obłędne. Bardzo polecam!

pies w Sudetach

Góry Stołowe w Czechachczeskie Góry Stołowe

Junacka Vyhlidka
Na koniec tradycyjnie, do Twojej dyspozycji, mapka z naszym szlakiem. Zwróć uwagę na przewyższenia. Jest ich całkiem sporo, ale dzięki temu trasa jest mocno urozmaicona i naprawdę ciekawa.

A więc pakuj plecak, łap smycz w dłoń i pędem do Czech!